Automobilele se clasifica dupa urmatoarele criterii principale:

  • Destinatie (felul transportului)
  • Particularitati constructive (tipul motorului, tipul transmisiei, tipul propulsiei)
  • Capacitate de trecere

Dupa destinatie:

Automobile pentru transportul persoanelor

  • Autoturisme - autovehicul care, prin constructie si echipare, este destinat transportului de persoane, bagaje si/sau al bunurilor acestora, avand cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto.
    • Microturisme - cilindree: 200-250 cm3 (1 – 2 locuri)
    • Mici - cilindree: 500-1000 cm3 (2 – 4 locuri)
    • Mijlocii - cilindree: 1000-2000 cm3 (4 – 5 locuri)
    • Mari - cilindree: 2000-4000 cm3 (4 – 6 locuri)
    • Foarte mari - cilindree: 3000-8000 cm3 (4 - 8 locuri)
  • Autobuze - autovehicul destinat si echipat pentru transportul de persoane si al bagajelor acestora.
    • cu capacitate foarte mica (microbuze) 8-15 locuri
    • cu capacitate mica 15-30 locuri
    • cu capacitate mijlocie 30-70 locuri
    • cu capacitate mare 70-100 locuri
    • cu capacitate foarte mare peste 100 locuri

Automobile pentru transportul marfurilor

  • Autofurgoneta - are caroserie inchisa, cu sarcina utila sub 10.000 N.
  • Autofurgonul - are caroserie inchisa, cu sarcina utila peste 15.000 N.
  • Autoduba - este echipata cu o caroserie inchisa, si cabina conducatorului auto separata.
  • Autocamioneta - are caroserie deschisa, cu sarcina utila pana la 20.000 N.
  • Autocamionul - are caroserie deschisa. Dupa capacitatea de incarcare autocamioanele pot fi:
    • Autoutilitare (cu sarcina utila de 2.000 N – 15.000 N)
    • Mici (cu sarcina utila de 15.000 N – 25.000 N)
    • Mijlocii (cu sarcina utila de 25.000 N – 45.000 N)
    • Mari (cu sarcina utila de 45.000 N – 70.000 N)

Simbolul Germaniei de Est si al unui intreg mod de viata din comunism, Trabantul s-a nascut in 1957. Adesea alintat Trabbi sau Trabi, el ii era livrat proprietarului dupa ani de stat pe liste de asteptare, ceea ce facea ca soferul sa il ingrijeasca aproape parinteste si sa devina artist in intretinerea lui.
Simpaticul Trabbi a facut nu numai automobilism, ci si istorie si arta: desenat pe Zid la caderea comunismului; exponat in "Rock and Roll Hall of Fame" in Cleveland, Ohio; aparitie in productia "Zoo TV Tour" al trupei U2; personaj in filmele "Good Bye, Lenin" si "Pisica alba, pisica neagra"
Numele de Trabant a fost ales in urma unui concurs, in 1957, "anul Sputnik" ("trabant" in germana) - primul satelit artificial. Linia de productie a Trabantului era extrem de laborioasa, aproape neschimbata de-a lungul deceniilor de existenta. Cei mai multi dintre muncitori erau vietnamezi. In 1989, printr-un contract intre statele germane, o versiune mai mica de Volkswagen Polo devine Trabant 1,1, dar odata cu noul deceniu si caderea Zidului Berlinului, cererea scade, est-germanii preferand masini occidentale second hand. Productia de Trabanturi inceteaza in 1991.
Au existat doua tipuri principale de Trabant: Trabant 500 sau Trabant P 50, produs intre 1957 si 1963, si Trabant 601 sau P 60, produs pana in 1991. Trabantul prindea 100 km/ h in 21 sec, viteza maxima era 112 km/h. Produs din Duroplast, Trabantul a fost prima masina cu o caroserie din material reciclabil.
Modele:

  • Trabant P50 - Trabant 500 (Limousine si Universal Combi)
  • Trabant 600 (Limousine si Universal)
  • Trabant 601 (Limousine, Universal si Tramp Cabrio)
  • Trabant 601 S & Trabant 601 De Luxe
  • Trabant 601 Hycomat
  • Trabant 1,1 (Limousine, Universal si Tramp Cabrio)

Trabant P50 Limousinehttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Trabant_P50.jpg/120px-Trabant_P50.jpg

Trabant 600 Kombihttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/ff/Trabant_600_Kombi_vr.jpg/120px-Trabant_600_Kombi_vr.jpg

Trabant 601 Limousinehttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Trabant601.jpg/120px-Trabant601.jpg

Trabant 1,1 Limousinehttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6a/Trabant_1.1.jpg/120px-Trabant_1.1.jpg

Automobile speciale

  • Autocisterna – echipata cu unul sau doua recipiente pentru transportul lichidelor
  • Autoizoterma si Autofrigorificul – cu caroserie inchisa termoizolanta, pentru transportul bunurilor alterabile
  • Autobasculanta – prevazuta cu o bena basculanta pentru incarcatura
  • Automacaraua – echipata cu o macara pentru ridicarea sarcinilor
  • Autosanitara – dotata cu instalatii sanitare pentru transportul bolnavilor
  • Autoatelierul – amenajat cu utilaje pentru executarea reparatiilor
  • Autotractorul s.a. – pentru tractarea semiremorcilor

Dupa particularitatile constructive:

  • Tipul motorului
  • Tipul transmisiei
  • Tipul propulsiei

Tipul motorului

  • Motor termic
    • cu aprindere prin scanteie (in patru sau doi timpi)
    • cu aprindere prin compresie (motor diesel in patru sau doi timpi)
    • cu piston rotativ (Wankel)
  • Motor electric
    • cu baterii de acumulatoare
    • cu pile de combustibil

Tipul transmisiei

  • mecanica
  • hidraulica
  • hidromecanica
  • electrica

Tipul propulsiei

  • roti cu pneuri
  • roti cu senile

Dupa capacitatea de trecere:

  • Normala: 2X4 (destinate pentru deplasarea pe drumuri bune)
  • Mare: 4X4 , 4X6 , 6X6, 8x8 (destinate pentru deplasarea pe drumuri de orice categorie, numite si automobile de teren)
© 2007 Lazar Monica - Toate drepturile rezervate