Peugeot

1810-1858

Stabilita in sudul Frantei inca din secolul al 15-lea, familia Peugeot detinea mari intinderi de pamant, pe care in veacul al 18-lea a ridicat mori de vant si a dezvoltat afaceri in domeniul tesaturilor, filaturilor si moraritului. Tinutul Montbeliard, situat la granita dintre Elvetia, Alsacia si Franche-Comte, se bucura de resurse hidrografice abundente si de forta de munca industriala calificata. Acesti factori aveau sa determine amplasarea si a altor locatii industriale. In 1810, fratii Jean-Pierre si Jean- Frederic Peugeot au transformat o moara intr-o otelarie si fabrica pentru producerea de lame pentru fierastraie; astfel a fost creata compania Peugeot Bros. Acesta reprezinta adevaratul debut industrial al familiei Peugeot. In 1858 s-a inregistrat oficial marca Leului, activitatile au capata un caracter din ce in ce mai pronuntat industrial si s-au diversificat: se fabricau unelte pentru diferite tipuri de activitati, ustensile casnice, inclusiv renumitele rasnite de cafea, razboaie de tesut si diverse alte obiecte, inclusiv arcuri pentru crinolinele in stilul celui de al doilea imperiu. Prin munca asidua si capacitati inovatoare, Peugeot si-a creat renumele pentru calitatea si robustetea produselor sale.

1885-1935

In 1885, Armand Peugeot incepe producerea de biciclete la fabrica din Beaulieu. Tot el prezinta prima tricicleta actionata prin forta aburilor la Expozitia Mondiala de la Paris din 1889. Aceste evenimente fac din Peugeot unul dintre pionierii automobilului. Anul urmator, Peugeot inlocuieste propulsia aburului cu cea pe benzina.

In 1896 a fost fondata o noua companie, “Societe des Automobiles Peugeot”, dedicata exclusiv producerii de automobile. In acelasi timp, compania “Sons of Peugeot Bros” si-a continuat activitatile devenite traditionale: producerea de unelte, biciclete si motocicluri usoare, iar in perioada 1905 - 1915 a fabricat si o gama de vehicule utilitare usoare sub denumirea de “Peugeot Lion”.

In 1910, cele doua firme au fuzionat, rezultand “Societe Anonyme des Automobiles et Cycles Peugeot”. Din acel moment, familia s-a lansat pe piata emergenta a automobilelor.

Designul aerodinamic, simbol pentru o intreaga epoca, va influenta designul auto pana la al doilea razboi mondial. La Peugeot, punctul culminant a fost reprezentat de lansarea modelului 402 in 1935.

1960 pana in prezent

In 1960, Peugeot a devenit, dintr-un producator specializat, unul general: de la limuzine clasice la modele de mic litraj. Anul 1974 consemneaza preluarea firmei Citroen de catre Grupul Peugeot. Achizitia a fost finalizata abia in 1976 si astfel a luat nastere un grup auto cu doua marci diferite.

A doua criza a petrolului din 1978 a provocat o criza si in industria auto, ce a urmat celor trei decade de avant. Peugeot a hotarat ca singura solutie o reprezinta adaptarea fara intarziere la un mediu in profunda schimbare. Acest demers a presupus viabilizarea pe termen lung a afacerii si mentinerea statutului sau de independenta. Preluarea filialelor europene de la Chrysler, impreuna cu aventura Talbot, au zdruncinat soliditatea companiei la inceputul anilor ‘80. Succesul modelului 205 alaturi de o restructurare organizationala majora au readus Peugeot pe calea succesului.

1997 reprezinta anul celei de a doua reorganizari majore, prin adoptarea unei politici cadru si prin folosirea partajata a echipamentelor industriale de catre Peugeot si Citroen. Fiecare marca si-a pastrat denumirea, personalitatea si reteaua de distributie. Tot acum a demarat si o actiune vasta pentru reintinerirea gamei, incepand cu 206, urmat de 607, apoi 307, si, mai recent, 407.

Istoria leului

1847

Primul leu avea legatura cu realizarea de lame pentru fierastraie si produse de otelarie. El simboliza trei calitati ale fierastraielor Peugeot: duritatea dintilor, flexibilitatea lamei si viteza taierii. In 1850, imaginea leului a aparut pentru prima data alaturi de denumirea firmei “Peugeot Bros”. Folosit initial ca marcaj pe lamele fierastraielor, acest logo a fost inregistrat in 1858 si va continua sa ramana multi ani de acum incolo pe uneltele fabricate sub marca.

1889

1889 reprezinta un reper istoric pentru marca, prin lansarea primului vehicul cu denumirea Peugeot: un triciclu, rezultat al cooperarii dintre Leon Serpollet, expertul in propulsia prin forta aburilor, si Armand Peugeot. Leul este si astazi reprezentat pe unelte si biciclete. Pe de alta parte, imaginea leului lipseste de pe primele masini produse intre 1890 si 1905, Pentru marcarea acestora, Armand Peugeot, fondatorul companiei Automobiles Peugeot, a folosit cuvintele “Automobiles Peugeot” imprimate pe radiatoare. Intre anii 1905 si 1915, automobilelor “Lion Peugeot” construite de catre Peugeot Bros. le era atasata o emblema cu profilul unui leu.

1910

In urma fuziunii activitatilor de producere a bicicletelor si de construire a automobilelor, noua companie “Automobiles et Cycles Peugeot” a folosit pentru identificare cuvantul PEUGEOT. Pentru anumite modele, se foloseau “lei neoficiali”: leul Baudichon (1923) si leul Marx (1925), numiti astfel dupa sculptorii care i-au realizat, reprezinta veritabile opere de arta. Abia in 1933, capotele modelelor iesite din uzina erau ornate cu un leu realizat sub o infatisare mai apropiata de reprezentarea de astazi.

1948

Leul heraldic a aparut pe modelul 203, reprezentat ridicat pe picioarele din spate, in acord cu postura familiara a leului de pe emblema regiunii Franche-Comte, locul de nastere al afacerii Peugeot.

 

 

1965

Dupa ce a devenit societate pe actiuni sub denumirea de Peugeot S.A., marca si-a schimbat logo-ul: a fost retinut numai capul de leu proiectat pe un suport triunghiular. Dupa trei ani, capul de leu este incadrat intr-un patrat, rezultand semnul de marca folosit si astazi. In acelasi timp, pe grila de radiator se regasea si leul heraldic.

1976

In 1976, o noua structura, compania pe actiuni PSA Peugeot-Citroen, reuneste cele doua marci, Peugeot si Citroen. Apoi, Grupul a achizitionat Chrysler Corporatin. Aceste evenimente aveau sa afecteze identitatea marcii Peugeot. Pentru a-si consolida imaginea, Peugeot a revenit la leul heraldic, sub un design rafinat, asa-numitul “Lion fil”. Cel mai bun ambasador al acestei noi identitati vizuale avea sa fie modelul 205, un succes de vanzari incepand cu anul 1983.

 

1976

In 1976, o noua structura, compania pe actiuni PSA Peugeot-Citroen, reuneste cele doua marci, Peugeot si Citroen. Apoi, Grupul a achizitionat Chrysler Corporatin. Aceste evenimente aveau sa afecteze identitatea marcii Peugeot. Pentru a-si consolida imaginea, Peugeot a revenit la leul heraldic, sub un design rafinat, asa-numitul “Lion fil”. Cel mai bun ambasador al acestei noi identitati vizuale avea sa fie modelul 205, un succes de vanzari incepand cu anul 1983.

2002

Numit acum “Blue Brand”, logo-ul este schimbat din nou, pentru o mai buna reflectare a ambitiilor marcii Peugeot. Redat tot in intregime si metalizat, cu albastrul insotit de negru, pentru a reda umbra leului. Echilibrat ca forma si proportii, logo-ul si Marca auto sunt de acum indivizibile, pentru ca unitatea creeaza putere.


Mercedes-Benz

Mercedes-Benz a fost fondata in 1926 sub denumirea “Daimler-Benz AG”, legata de numele a doi pionieri ai industriei automobilistice, Karl Benz (cel ce a creat in 1886 primul automobil din lume cu trei roti avind motor cu benzina) si Gottlieb Daimler (cel ce a creat primul automobil de acelasi fel, dar cu patru roti). Dupa nmoartea lui Daimler in 1909 compania a fost preluata de cei doi fii ai sai.

Cautind o emblema atragatoare, fratii si-au adus aminte de o scrisoare trimisa de tatal lor sotiei sale, in care era desenata o stea pe care el visa s-o vada de asupra uzinei “Daimler” ca simbol aducator de victorii. In 1909 au fost aprobate doua variante de marca reprezentind o stea cu trei si cu patru colturi, dar a fost pusa in circulatie doar varianta cu trei colturi, ceea ce trebuia sa simbolizeze suprematia companiei pe pamint, pe apa si in aer.

Benz la rindul lui si-a ales drept marca in 1903 o roata (volan) care peste sase ani a cedat locul unei cununi de lauri. Dupa contopirea celor doua companii in 1926 acest simbol a fost combinat cu steaua Daimler, iar emblema de astazi - o stea cu trei colturi in interiorul unui cerc - exista din 1937.

In 1899 businessmanul, diplomatul si automobilistul austriac Emile Gellineks a cistigat un raliu sub pseudonimul “Monsieur Mercedes”, Mercedes fiind numele fiicei sale. Peste un an “Daimler” a acordat businessmanului dreptul de a vinde in Austria si Franta un nou automobil sub marca Mercedes care intre timp devenise atit de populara, incit compania a hotarit sa dea acest nume si urmatoarelor modele.

Chevrolet

In 1900 un tanar inginer european si-a croit drum catre America. Numele lui era Louis Chevrolet. Restul este istorie.

Chevrolet, compania fondata de el, a stabilit foarte rapid noi standarde privind increderea, siguranta si raportul calitate pret. De atunci, milioane de automobile Chevrolet au fost construite si vandute in intreaga lume. Proprietarilor de magazine din Hong Kong. Gospodinelor din Canada. Fermierilor din Texas. Familiilor din America Latina.

Pentru toti cei care isi doreau o masina de incredere, Chevrolet a fost un pionier in inginerie si siguranta pasagerilor. Facand parte din familia General Motors, Chevrolet are suportul complet al celui mai mare concern de automobile si acces complet la resursele de neegalat pe care acesta le are la dispozitie.

Automobilul Chevrolet pe care il admiri in showroom-ul local a fost conceput de designeri din Italia, construit de specialisti din Asia si utilizeaza inovatii provenite din Germania si America. Dar, indiferent de cine si unde a fost creat si dezvoltat modelul respectiv, mostenirea marcii ramane fidela omului de la care a pornit totul: Louis Chevrolet.

Orice automobil care ii poarta numele trebuie sa ofere calitate durabila, siguranta, intretinere usoara, service prompt si accesibil si un bun raport calitate-pret. Un test-drive te va convinge din plin.

Chevrolet si General Motors

Inceputul unei calatorii magnifice.

O era noua si interesanta a inceput pentru Chevrolet. Facand parte din familia General Motors, Chevrolet are sprijinul deplin al celui mai mare concern de automobile si acces complet la resursele de neegalat pe care acesta le are la dispozitie.

Cu sprijinul General Motors, Chevrolet are posibilitatea de a oferi clientilor sai produse foarte competitive la preturi cu adevarat acceptabile.

O noua identitate de corporatie, incluzand un nou logo au fost construite pentru a reprezenta o companie care este dinamica, dar in acelasi timp isi recunoaste radacinile. Construit pentru a onora lunga istorie Chevrolet in industria automobilistica precum si promisiunea viitorului, noul design este o evolutie a logo-ului Chevrolet pe care il stiti.

In Romania

Istoria automobilului romanesc nu are din pacate prea multe file. Majoritatea romanilor considera DACIA ca fiind primul autoturism fabricat in Romania. Unii stiu ca la sfarsitul anilor `30 au fost asamblate in Bucuresti automobile FORD. Putini stiu insa ca in urma cu aproape 90 de ani, in 1908 lua fiinta la Arad fabrica de automobile MARTA.

Din multitudinea de firme auto aparute in Europa Centrala inaintea Primului Razboi Mondial, doar cateva au mai supravietuit pana in zilele noastre: Steyr, Austro-Daimler, Puch, Raba, Praga, Skoda (numita Nesseldorf pana in 1920). Celelalte au disparut datorita vicisitudinilor razboiului precum si dificultatilor economice si financiare din perioada de dupa razboi.

Solicitarea primariei din Arad de a se dota cu autobuze primeste in 1908 raspunsul cel mai favorabil de la firma franceza Westinghouse din Le Havre (filiala a concernului american cu acelas nume). Aceasta s-a oferit sa construiasca o fabrica pe terenul pus la dispozitie de primaria aradeana. Astfel a luat fiinta firma Marta (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad), ca sucursala a firmei-mama Westinghouse. Ridicarea cladirilor si instalarea utilajelor s-a facut foarte repede, astfel incat un an mai tarziu, in 1909 productia incepe. Pe langa motoarele pentru tractiune feroviara ce se fabricau aici, oferta de automobile era foarte cuprinzatoare: autobuze cu sau fara etaj, camioane de trei sau cinci tone sarcina utila. Din 1910 incepe fabricatia de autoturisme cu diferite caroserii: Dublu-Featon, Landolet, Limuzina, etc. Motoarele erau cu patru cilindri de 20, 30 sau 40 CP. Autoturismele cu motoare de 20 sau 30 de CP aveau transmisie cardanica, ier cele cu motoare de 40 CP aveau trnsmisie prin lant. Bineinteles, toate automobilele erau fabricate sub licenta firmei Westinghouse.

Circa 150 autoturisme Marta au fost fabricate pana in 1912 cand firma franceza Westinghouse a dat faliment. Viitorul devenise sumbru si pentru firma Marta, dar salvarea a venit din partea firmei austriece Austro Daimler. Aceasta preia firma Marta si trece la reorganizarea productiei introducand modele noi de automobile de data aceasta sub licenta Austro Daimler. Modelul de baza devine un autoturism mai usor, cu motor de 4 cilindri, de 2,5 litri, cu puterea de 18/22 CP. Acesta a fost folosit mai ales ca taxi in tarile Europei Centrale. In 1936 mai circula in Arad un taxi Marta ce parcursese peste un milion de kilometri, spre deplina satsfactie a proprietarului.

Bineinteles ca si camioanele Marta produse dupa 1912 erau sub licenta Daimler, purtand binecunoscuta stea in trei colturi. Intre 1909 si 1914 au fost fabricate circa 650 de autoturisme si autobuze. In 1914 incepe Primul Razboi Mondial.Productia civila inceteaza si in fabrica Marta.Din 1915 pana in 1918 aici s-au fabricat numai motoare de avion. Primul Razboi Mondial ia sfarsit in 1918. Imperiul Austro-Ungar se destrama; Transilvania se uneste cu Regatul Romaniei.

Schimbari majore se produc si in activitatea firmei Marta. Relatile cu fostii patroni s-au deteriorat, productia aste dezorganizata. In aceste conditii ia fiinsa societatea Astra - prima fabrica romana de vagoane si motoare. Aceasta s-a realizat prin unirea fabricii de vagoane Weitzer cu fabrica Marta.

In cadru Societatii Astra, fabrica Marta a capatat denumirea de Fabrica de Motoare. Aici se construiau autocamioane, autobuze, autostropitoare, autoturisme, motoare cu benzina sau gaz metan, masini unelte de precizie precum si … avioane.

Avionul de recunoastere Astra-Porto, realizat aici dupa proiectul ing. Stefan Protopopescu si care avea un motor Hispano-Suiza de 300 CP, a fost foarte apreciat de Armata Romana care a comandat 25 de bucati.

In cea ce priveste automobilele Astra, ponderea au avut-o camioanele si autobuzele, dar la comanda au fost executate cateva luxoase automobile cu motoare de 4 cilindri, de 8000 cm3 ce dezvoltau o putere de 60 CP.

In anul 1926 capitolul automobilelor fabricate la Arad s-a inchis definitiv. Toate utilajele au fost expediate la Brasov unde s-a infiintat Intreprinderea Aeronautica Romana (IAR).

BMW

BMW, acronimul pentru Bayerische Motoren Werke AG (in romana Uzina Bavareza de Motoare SA), este un producator german de automobile, motociclete si motoare. BMW este o companie germana organizata ca societate pe actiuni, cel mai mare fabricant de automobile de lux la nivel mondial, avand ca subdivizii ale sale alte companii producatoare de automobile, cum ar fi: BMW MINI si Rolls-Royce. Marca britanica Rover a fost in trecut parte a concernului.

Sloganul german original al firmei este “Freude am Fahren”, ceea ce se traduce liber prin Placere la condus, Placere la volan. In engleza, motto-ul companiei este “The Ultimate Driving Machine”, ceea ce se traduce aproximativ prin Cea mai sofisticata/Ultima masina de condus.

In sectorul de piata al masinilor de lux, BMW se afla in competitie directa cu alte nume prestigioase din domeniul fabricantilor de automobile: Acura, Alfa Romeo, Audi, Cadillac, Infiniti, Jaguar, Lexus, Lincoln, Mercedes-Benz, Volvo si Porsche.

Compania BMW a fost fondata de Karl Friedrich Rapp in octombrie 1913, fiind initial o uzina de fabricare a motoarelor de avion, Bayerische Flugzeug-Werke. Localizarea uzinei in cartierul Milbertshofen a fost aleasa pentru ca era aproape de Flugmaschinenfabrik, o uzina de fabricat avioane apartinind lui Gustav Otto.

Sigla alb-albastra folosita pina in prezent utilizeaza aceleasi culori ca ale steagului Bavariei, sugerind simultan o elice alba care se roteste avind ca fundal un albastru similar cu cel al cerului.

In 1916 compania a semnat un contract cu Austro-Ungaria pentru construirea de motoare de tip V12 asigurandu-si astfel viitoarea dezvoltare. Comanda a presupus finantare suplimentara, care a fost asigurata prin asocierea lui Rapp cu Camillo Castiglioni si Max Friz. Simultan cu largirea capitalului social compania si-a schimbat numele in Bayerische Motoren Werke GmbH, devenind o societate cu raspundere limitata, GmbH. Asocierea si cresterea prea rapida a firmei a creat si victime, fondatorul Karl Friedrich Rapp, fiind nevoit sa paraseasca compania, care a fost preluata de industriasul austriac Franz Josef Popp in 1917 si apoi redenumita BMW AG in 1918, transformindu-se intr-o societate pe actiuni.

Dupa primul razboi mondial, Tratatul de la Versailles, 1919 a interzis producerea de avioane in Germania. Ca urmare, Gustav Otto si-a inchis fabrica sa de avioane, iar BMW a trecut la productia de material rulant pentru cai ferate specializindu-se in productia de frine.

Anii 1970 - 1980

La sfarsitul anilor 1970, BMW a dezvoltat o varianta sportiva a seriilor 3 si 5, acestea numindu-se M3 respectiv M5, initiala “M” insemnand aici motorsport. Odata cu aparitia modelului din seria 6, a luat nastere proiectul BMW M6. Principalul concurent al modelelor M al firmei BMW este reprezentat de modelele AMG al concernului Mercedes-Benz.

Cele patru cercuri

Cele patru cercuri din Ingolstadt, care in prezent sunt sinonime cu conceptul Quattro, au fost, la origine, simbolurile a patru marci de prestigiu din istoria automobilismului mondial, marci care s-au unit in 1932.

Pe 14 noiembrie 1899, lua fiinta August Horch & Cie., proprietatea lui August Horch, unul dintre pionierii industriei auto. Inainte de a pune bazele propriei companii, Horch a lucrat pentru Carl Benz. In 1904, a schimbat locatia companiei din Koln mutand-o la Zwickau, iar in 1909 s-a retras din ea pentru a fonda una noua. Cum legea nu-i permitea sa foloseasca acelasi nume, s-a vazut nevoit sa caute altul. A decis sa isi traduca propriul nume in latina (Horch - hark - aude) si asa a rezultat Audi. Noua firma, Audi Automobilwerke GmbH, a fost fondata pe 25 aprilie 1910. Istoria celor patru cercuri este legata si de marca Wanderer. Bazele acesteia au fost puse de Johann Baptist Winklhofer si Richard Adolf Jaenicke. Cei doi si-au inceput colaborarea prin a construi biciclete, pentru ca mai apoi sa treaca la motociclete, iar in 1913 sa produca primul automobil. Ultima firma care a contribuit cu un cerc la sigla Audi a fost DKW. Initial, aceasta a fabricat sisteme de iluminat pentru automobile, echipamente pentru vulcanizare, centrifuge si aparatoare de noroi. Pe parcurs, a inceput sa produca motoare de cilindree mica in doi timpi, pentru ca ulterior sa devina celebra prin motocicletele care purtau emblema DKW. La 29 iunie 1932, Audiwerke, Horchwerke si Zschopauer Motorenwerke au format Auto Union AG, tot atunci fiind achizitionata de la Wanderer divizia auto. Compania nou-infiintata a devenit al doilea constructor de vehicule motorizate din Germania. Cele patru branduri au fost pastrate si fiecare a primit o sarcina precisa: DKW - motociclete, Wanderer - automobile din clasa medie, Audi - automobile de lux din clasa medie, Horch - limuzine de lux. In 1945, dupa incheierea celui de al doilea Razboi Mondial, Auto Union AG a fost rechizitionata de ocupatia sovietica. Mai-marii companiei au migrat pe rand in Bavaria, iar in 1949, la Ingolstadt, au pus bazele companiei Auto Union GmbH. Cele patru cercuri sunt simbolul firmelor care s-au unit in 1932 si care se completeaza de atunci reciproc.

© 2007 Lazar Monica - Toate drepturile rezervate